Спикеры / Двиведи Ратнеш
 

Двиведи Ратнеш

      

Двиведи Ратнеш

Ратнеш Двиведи – специалист в области медиа-индустрии, который занимается написанием материалов о мировой политике, а также преподаванием данного направления. Он наблюдал меняющееся «лицо» международной политики как подающий надежды медиа-специалист, который писал об изменениях в равновесии сил между США, Средним Востоком и Южной Азией. Он также писал о конфликте США с Ираком и о послевоенной реконструкции в Ираке и Афганистане. Является членом Президентского центра Джорджа Уокера Буша в Техасе.

Помимо сотрудничества с Центром Буша, Ратнеш также имеет контакты с другими организациями. Он является членом Интернет Сообщества – международной некоммерческой организации, которая занимается популяризацией сети Интернет. Помимо этого, он связан с Европейской ассоциацией коммуникационных исследований и образования – лидирующей организацией, занимающейся исследованиями в области медиа в Европе.

Ратнеш Двиведи является членом Института исследований английского языка (Лондонский Университет), а также имеет статус «сотрудничающего нечлена» в Американским Астрономическим Сообществе.

Ратнеш Двиведи - автор пяти книг. «История стажера» (The Story of an Intern) - книга-репортаж о проблемах, с которыми сталкивается стажер в большом и злом медиа мире. «Космическая маска» (The Cosmic Mask) - сборник из девяти рассказов в стиле научно-космической фантастикики, который Ратнеш самостоятельно опубликовал с помощью компании «Амазон». Третья и четвертая книги Ратнеша Двиведи – признанные академические книги. Его пятая книга «Разведка США и цена войны» (US Intelligence and Cost of War) известна во всем мире с ноября 2015 года.

Ратнеш участвовал в ряде высокорейтинговых семинаров, проводимых NASA и непрерывно следит за всеми изменениями в NASA с 2003 года. Он считает себя плодотворным писателем, комментатором и теоретиком.

Ратнеш Двиведи получил диплом магистра в области журналистики и массовых коммуникаций в Университете Лакнау в 1999 году. В настоящее время он работает над докторской диссертацией «Международный терроризм и телевизионные каналы: управление и контроль телевизионных каналов во время освещения событий 9/11 и 26/11» в университете Эмити (Индия), под руководством Доктора Сары Т. Партлоу, директора и профессора Государственного университета Айдахо (США).

Помимо своей преподавательской деятельности, Ратнеш руководил проектом по созданию местной радиостанции и ТВ-студии в университете Эмити. Он является широко известным теоретиком в области медиа и коммуникаций, который имеет около 30 публикаций и презентаций в таких странах, как Россия, Украина, Казахстан, Германия, Словения, Чехия, Великобритания, США и Индия.

Ратнеш Двиведи также является руководителем исследований в PR-агентстве, расположенном в Китае и консультантом по возобновляемым источникам энергии в компании, находящейся в Нью-Джерси, США и приглашенным профессором в Эмити онлайн. Он живет в Нью-Дели со своим сыном и женой.

ТЕМА ДОКЛАДА:

Digitization in Mediatized World: Cases,Conflicts and Causes (Цифровизация в медиатизированном мире).


АННОТАЦИЯ:

Different theorists recognize the ubiquity of media in contemporary society. In terms of «Mediatization» (e.g. Krotz 2008) or «Mediatic turn» (e.g. Friesen and Hug 2009) scholars attempt to describe the transition of using media between former generations and the current one. Nowadays, the everyday life of children and adolescents is interpenetrated by media. They use media devices to communicate, to be entertained, to inform themselves, et cetera. A life without media seems to be unimaginable. Media are incorporated in ordinary life. Young people are growing up in different environments that offer different learning opportunities. Media play a special role in the formal and informal educational contexts of children and adolescents because media are an essential part of their culture with their families, their friends and within their schools (e.g. Livingstone and Bovill 2001). In many European countries there is a clear difference between high media access and frequent use at home, and minor access and less frequent use in schools, in particular in Germany (cf. Herzig and Grafe 2007; EuroMeduc 2009). All in all, there seems to be a gap between the media use in different educational contexts of young people, which is difficult to bridge.

Currently, there is a need for further research about the media cultures and practices of children and adolescents in formal and informal educational contexts and especially about how the gaps can be bridged and how the change in society’s media culture can be integrated into schools (cf. BMFSJ 2005). If we focus on these gaps from a media pedagogical point of view it is necessary to point out a clear understanding of «media» as well as a precise understanding of «contexts». Therefore, we present a definition of media which is sustainable for both, analog and digital media (Herzig 2012). This definition is interdisciplinary. An important condition is the possibility to describe elementary processes of computer sciences as semiotic processes. Software development is one example that is adequate to illustrate this assumption.

The theoretical basis of the definition consists of Peirce’s ideas about semiotics and Luhmann’s sociological systems theory. Media (devices and products) can be characterized as patterns, which are readable as signs. These patterns are able to offer cognitive systems the potential of creating meaning and producing knowledge. On the one hand they are inscribed in technology or materiality; on the other hand they can be presented, saved, broadcasted or manipulated with technological support. To analyze the gaps between learning in formal and informal contexts we apply this definition of media on a specific understanding of contexts. We concentrate on the interpenetration of contexts as networks by Castells on one side and the perspective of contexts as socials systems by Luhmann on the other side. In this way, we create a theoretical framework that allows us to do research on acting and learning with media of children and adolescents in their everyday life.

What is the specific benefit of reflecting media from a network perspective? In his concept of a network society, Manuel Castells (2000) describes changes in our society: Cultural, economic and political factors led to the power and efficiency that characterize today’s networks, for example financial networks. In this understanding networks form the basic units of modern societies. They consist of nodes that are interrelated (Castells 2001b, 432). Nodes can be persons, groups, social movements or enterprises, for example. Thinking in networks means a focus on structures and on processes. Information flows circulate simultaneously and independently from spaces or territories. Networks are open structures and able to add or remove nodes, according to the goals and rules of the network (Castells 2011a, 528; Castells 2005, 7). Networks are not new organizational forms, but digital technologies have changed the character of networks: They became more flexible and adaptive (ibid., 4). According to this concept, traditional institutions, like school, are confronted with these developments and must react. The network society requires an adequate concept of school. «School at the end of the culture of the book» (Böhme 2006) or school in the «Internet Galaxy» (Castells 2001a) must differ from the concept of school that was established in the Industrial Age.

Digitization of society influences pedagogical approaches. Inclusion and exclusion are the dominating network operations (Castells 2004, 3). The perception of space and time has changed in the network society. Information and communication technologies, especially the Internet, led space to become a «space of flows» and time a «timeless time» (Castells 2004, 55 ff.). Social networks are communication structures.